konflikty na pracovišti a jejich zvládání
Konflikty na pracovišti jsou běžným jevem, protože dochází k blízké komunikaci mezi lidmi, kteří jsou různí, mají různé zkušenosti, postoje, preference. Konflikty mezi lidmi nejsou nutně negativním jevem. Konflik obvykle odhaluje nespokojenost nebo nějakou nedostatečnost, která má tak příležitost být uchopena a řešena. Taky se konflikty na pracovišti můžou stát užitečným zdrojem pro změnu a posun, uchopí-li se profesionálně.
Mnohdy se díky konfliktům na pracovišti “pročistí vzduch” nebo se přijde na dlouhotrvající nespokojenost nebo se identifikuje nedostatek v procesech. Konflikt není nepřítel, naopak, je to učitel, chce-li se zúčastněným učit novým dovednostem.
Pro efektivní zvládání konfliktů na pracovišti je ovšem taky potřeba být profesionálně připravený. Mnoho manažerů má tendenci se konfliktům na pracovišti vyhnout, nechat je “nějak dopadnout” nebo vyzvou své podřízené, ať si konflikty vyřeší mezi sebou sami.
Nevyřešené konflikty na pracovišti jsou často zdrojem zbytečných dalších obtíží v komunikaci a ve vztazích. Dobře uchopený, zvládnutý a uzavřený konflikt naopak vede často k posunu ve vztazích a tím pádem ke zlepšení spolupráce.